عصاره زعفران آترینا

عصاره زعفران یکی از چاشنی های محبوب ایرانیان است که با عطر و طعم به خاطره انگیز و خواص باور نکردنی که دارد لایق سفره های رنگارنگ خانواده ها است. همانطور که میدانید زعفران، گیاهی با ارزش و گران قیمت است که از قدیم به عنوان چاشنی اشرافی به غذا های محبوب ایرانی اضافه میشد. از پلو زعفرانی، انواع خورشت ها، جوجه کباب و شله زرد گرفته تا چای، باقلوا ها و شیرینی های لذیذی که بدون طعم و عطر مخصوص زعفران لطفی نداشته و ندارند. از گذشته تا به حال در مهمانی های مهم و خاص، زعفران با جادوی رنگ و بوی شگفت انگیزی که داشته و دارد، پای ثابت چنین مجالسی بوده و هست.

بوی خوش زعفران همیشه ما را به یاد دست پخت مادر بزرگ ها، جشن های عروسی و مهمانی های بزرگ می اندازد و در خاطرات ما با تصاویر و احساسات رنگارنگ و خوش، پیوند خورده است. اما به دلیل ارزش بالای این چاشنی خاص، زعفران قیمت نسبتا بالایی دارد و قدرت خرید پایین اکثر افراد جامعه مانع از خرید و بهره بردن از این چاشنی خاص شده. برند آترینا با تولید محصول خاص و جدیدی با نام عصاره زعفران، این چاشنی را با قیمت پایین‌تری در اختیار مردم قرار داده است.

با عصاره زعفران میتوانید لذت داشتن سفره ی رنگین کمانی، شیرینی و چای های زعفرانی را تجربه کنید. این محصول با صرف هزینه کمتر همان عطر خوش و مزه ی نوستالژ زعفران را برایتان به ارمغان می‌آورد.

عصاره زعفران و کاربرد

آشنایی با زعفران و عناصر تشکیل دهنده آن

زعفران از گیاهی با نام علمی Crocus Sativus تهیه میشود. ریشه گیاه Crocus Sativus به صورت پیاز است که تکثیر آن نیز از طریق همین پیاز ها انجام می‌شود. همانطور که میدانید کشت پیاز زعفران، اولین بار توسط ایرانیان کشف و معرفی شد. گیاه زعفران دارای شش گلبرگ است که سه کلاله گیاه را در بر گرفته‌اند.
زعفران قرمز رنگی که مورد استفاده قرار میگیرد، همین سه کلاله های گیاه است. کلاله ‌های گیاه زعفران به وسیله دست ها از هم جدا می‌شوند و سپس الک شده و از طریق تیمار گرمایی به محصول مورد استفاده در منازل تبدیل میشوند.
شاید برای شما هم سوال باشد که عناصر تشکیل دهنده زعفران چیست؟ زعفران حاوی شش ترکیب اصلی است و هر چه میزان این ترکیبات بیشتر باشد، نمایانگر اصل و مرغوب بودن زعفران خواهد بود. شش ترکیب اصلی زعفران عبارت است از :
• پیکروکروسین
• کروسین
• سافرانال
• بتاکاروتن
• لیکوپن
• زیگزانتین
توجه داشته باشید زعفران در تعداد زیادی از کشور ها فقط یک ادویه غذایی محسوب نمیشود، بلکه به عنوان یک دارو شناخته می‌شود که برای درمان بیماری های گوناگون و همچنین سم زدایی بدن از آن استفاده می‌شود.

عصاره زعفران و تاریخچه آن

یکی از اقلامی که ایرانیان از قدیم به آن توجه زیادی داشتند، زعفران بود. زعفران نوعی گیاه گلدار از خانواده‌ی زنبقیان است که خواص دارویی و غذایی زیادی دارد. مشخصات گیاه محبوب زعفران این است که بوته‌ای بسیار کوچک به طول 10 تا 25 سانتی متری و گل بنفشی دارد. وسط این گل بنفش، کلاله زعفران وجود دارد؛ که بسیار معطر و پر خاصیت است. به جرائت میتوان گفت که بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا کشور ایران است. علاوه بر این در گذشته ایرانیان گیاه زعفران را به بسیاری از قومیت های مختلف مثل چینی ها، یونانی ها، عرب ها و رومی ها صادر می کردند.
زعفران مایع یا همان عصاره زعفران از روش های مختلفی عصاره گیری میشود. این شیوه عصاره گیری موجب کاهش قیمت زعفران میشود. عصاره های زعفران دارای رنگ فوق العاده و طعمی بی‌نظیر هستند؛ که می‌توان از آن در مصارف آشپزی خانگی و شیرینی پزی استفاده های متعددی کرد. این عصاره سرشار از انواع ویتامین ها، کلسیم، پروتئین و . . . میباشد که برای سلامتی بدن فواید بسیار زیادی دارد. مایع زعفران می‌تواند جایگزین خوبی برای نمک، زردچوبه و ادویه های مختلف باشد، بنابراین بانوان خانه دار، شیرینی پز ها و آشپز ها به راحتی می توانند غذا هایی خوش طعم و معطر را با این عصاره ارزشمند تجربه کنند.

خواص عصاره زعفران

طلای سرخ (زعفران) خواص بی شماری دارد. از شایع‌ترین خواص زعفران که در پخت غذا ها مصرف می‌شود؛ این است که شامل اجزای گیاهی و شیمیایی بسیار بالا برای جلوگیری از برخی بیماری ها است که به تدریج برای بالا بردن سلامت بدن مفید است. از مهمترین خواص عصاره زعفران میتوان به تقویت استحکام استخوان ها، بهبود حافظه، بهبود افسردگی، بهبود دستگاه گوارش، تقویت پوست، عملکرد سالم اعصاب، بهبود گردش خون، ارتقای عملکرد سلول ها اشاره کرد. در ادامه با خواص عصاره زعفران روی بهبود بیماری های مختلف آشنا میشوید.
درمان افسوردگی با عصاره زعفران !
امروزه افسردگی در جامعه کنونی ما بسیار شایع شده و برای درمان آن داروهای شیمیایی قوی استفاده میشود. تحقیقات نشان داده که زعفران می‌تواند، به عنوان یک داروی گیاهی در درمان افسردگی کمک زیادی کند. خواص درمانی عصاره زعفران در درمان افسردگی های متوسط، اثبات شده است.
کروستین، یکی از ترکیبات گیاهی عصاره زعفران است که این ماده موجب کاهش افسردگی میشود. لذا بهره جویی مداوم از عصاره زعفران در مواد غذایی موجب افزایش سروتونین و دوپامین در مغز شده و یک داروی گیاهی برای درمان افسردگی به شمار میرود و همچنین اثرات نشاط آوری دارد.

آیا عصاره زعفران ضد سرطان است ؟

همانطور که بیان شد، زعفران منبع غنی از انواع آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان هم نیز یک ماده ضد سرطانی است. بنابراین عصاره زعفران از سوی پزشکان یک ماده ضد سرطان، معرفی شده است. تحقیقات از مراجع مختلف نشانگر آن است که زعفران می‌تواند رشد سلول های سرطانی را به تعویق بیندازد. امروزه اثرات درمانی زعفران در بهبود سرطان های سینه، ریه، روده، لوزالمعده و … اثبات شده است. یکی از ترکیبات اصلی و مهم در زعفران، کروسین است که میتواند عملکرد بالایی در متوقف کردن رشد سلول های سرطانی باشد.
نقش عصاره زعفران در جلوگیری از آلزایمر
آلزایمر یک اختلال ذهنی است که معمولا در افراد کهنسال رخ می‌دهد و دلیل این بیماری، پدیده آمدن اکسیداسیون است. مطالعات زیادی در مورد فواید درمانی زعفران بر بیماری آلزایمر، انجام شده است که نشان می‌دهد یکی از خواص عصاره زعفران در درمان بیماری آلزایمر است. آنتی اکسیدان های موجود در زعفران اثرات مثبتی بر روی عملکرد های شناختی مغز دارد. چنانچه بیمار مبتلا به آلزایمر، در مراحل ابتدایی بیماری باشد، استفاده از عصاره زعفران میتواند به بهبود و جلوگیری این بیماری کمک دوچندانی کند.
با عصاره زعفران شبا راحت‌تر بخوابید !
یکی از خواص زعفران، آرامش بخشیدن به مغز و بدن است. زعفران دارای ترکیبات مفیدی است که مانند یک مسکن آرامبخش عمل می کند. خواص درمانی عصاره زعفران در بهبود کیفیت خواب شبانه اثبات شده است و در بسیاری از قرص های آرامبخش گیاهی از عصاره زعفران استفاده شده است.

عصاره زعفران مایع چگونه تولید میشود ؟

تولید عصاره زعفران روش های متفاوتی دارد. پرکولاسیون یکی از روش های عصاره گیری زعفران با الکل اتانول ۸۰ درجه است. در ابتدا اول کلاله های زعفران، آسیاب میشوند. پیش از شروع آسیاب، باید دستگاه های مربوط به آسیاب، خوب تمیز و ضدعفونی شوند. فرآیند پرکولاسیون به این صورت است که کلاله های آسیاب شده با حلال مورد نظر، ترکیب میشوند. منظور از حلال، الکل اتانول ۸۰ درجه است. این ترکیب باید در ظرفی انجام شود که در قسمت پایین خود، دارای خروجی باشد. سپس اجزای حل شونده زعفران با ترکیب شدن با حلال، از خروجی، جدا می‌شوند.
عصاره گیری زعفران با الکل اتانول ۸۰، در سه مرحله انجام میشود. اولین مرحله مهم میزان فشردگی پودر زعفران در دستگاه است. اگر میزان فشار در این مرحله زیاد باشد، محلول پرکوله نمیشود و اگر خیلی کم باشد، حلال، روی آن به درستی عمل نمیکند و استخراج یا عصاره گیری ضعیفی، صورت میگیرد.
در مرحله دوم پس از ریختن حلال و پودر زعفران، زمانی که مایع شروع به خارج شدن از دستگاه میکند، قسمت پایینی دریچه دستگاه باید بسته شود تا به مدت ۴۸ ساعت به همین صورت باقی بماند. پس از گذشت ۴۸ ساعت، دریچه را باز می‌شود تا مایع به صورت قطره قطره جریان پیدا کند.
در مرحله آخر عصاره ها جمع آوری شده از مرحله دوم را در دستگاه تقطیر قرار داده و تحت حرارت ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد غلیظ سازی می‌شود و در نهایت عصاره زعفران ما آماده می‌شود.

ویژگی های مرغوب‌ترین عصاره زعفران

عصاره زعفران باکیفیت باید به صورت کاملا بهداشتی تهیه شود تا از انتقال هر گونه بیماری به مصرف کننده جلوگیری شود. متاسفانه تعداد اندکی از مجموعه های عرضه کننده چاشنی های غذایی به اصول بهداشتی پایبند نیستند و همواره محصولات غیر بهداشتی به مشتریان عرضه می‌کنند.
یکی از ویژگی های مهم عصاره زعفران، خالص بودن و عاری از هر گونه مواد افزودنی و مواد رنگی میباشد. برخی از مجموعه ها به دلیل پایین بودن قیمت محصولات خود، عصاره های نامطلوب و مصنوعی وارد بازار می کنند و همین موضوع سبب شده تا از اعتماد مشتری برای خرید عصاره کم شود.
عصاره زعفران مرغوب به سایر کشور ها نیز صادر می‌شود؛ به همین دلیل میتوان گفت که تولید نمونه مرغوب زعفران آترینا در اقتصاد کشور تاثیر زیادی دارد و این موضوع می‌تواند به ارتباط کشور ما با سایر کشور های اروپایی کمک چشم گیری کند.
همانطور که مستحضر هستید، استفاده از عصاره زعفران فقط محدود به آشپزخانه ها نمی‌شود؛ بلکه کاربرد های آن در مراکز مختلف بسیار بیشتر است. در بسیاری از کافه ها، شیرینی پزی ها و همچنین مراکز تفریحی برای تهیه شربت زعفران استفاده میکنند؛ که که بعد از نوشیدن آن حس بسیار ویژه ای به شما خواهد بخشید و ذهن شما را آرام خواهد کرد. همچنین شربت و یا چای زعفران موجب خوش خلقی و آرامش اعصاب هم نیز میشود.
در بسیاری از مراکز مانند هتل ها و اقامتگاه ها نیز از عصاره زعفران استفاده میشود. زیرا عصاره زعفران با همان کیفیت و رنگ اصلی زعفران، قیمت مناسب تری دارد. علاوه بر این به دلیل استفاده زیاد از این مایع خوشرنگ، تولید آن بسیار اهمیت پیدا کرده است و شرکت های زیادی برای تولید این محصول در حال رقابت هستند. شرکتی که توانایی تولید زعفران مایع مرغوب را به روش بهداشتی و صحیح داشته باشد از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود.

عوارض مصرف بیش از حد زعفران

آیا میدانید زعفران علاوه بر مزایای زیادی که دارد، استفاده بیش از حد آن میتواند مضر باشد؟ با وجود آنکه زعفران فواید بسیاری برای بدن دارد اما باید از مصرف بی‌رویه آن پرهیز کرد. در ادامه با چند تا از این عوارض آشنا خواهید شد.
• زردی پوست و چشم
• زردی غشای مخاطی
• مسمومیت غذایی
• بی‌ حسی پلک‌ ها و لب
• اسهال
• یرقان
• خون دماغ شدن

قیمت عصاره زعفران

قیمت نهایی عصاره زعفران سوینچ با توجه به بسته بندی و مقدار مایع زعفران با هم متفاوت است. قابلیت ارزش عصاره زعفران آترینا و سوینج این است که در انواع غذا ها و شربت ها به راحتی استفاده میشود و می‌تواند جایگزین زعفران خشک برای تزئین پلو و دیگر غذا های رستورانی باشد. این نوع عصاره به صورت تضمینی و با کیفیت در حجم های 1 لیتری، 2 لیتری و 4 لیتری به کل کشور عرضه میشود.
لذا شما میتوانید با خیالی آسوده نسبت به خرید عصاره زعفران آترینا اقدام کنید. در این مقاله تلاش ما بر این بود که شما را با خواص و عوارض زعفران، کاربرد عصاره زعفران، چگونگی تهیه عصاره زعفران و …. آشنا و آنها را بررسی کنیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *